Je maakt je doorlopend zorgen of er wel weer voldoende financiën binnenkomen. En daar ligt dan ook een enorme uitdaging als het gaat om financieel gezond en zelfvoorzienend zijn. Voldoende financiële middelen werven om aan je visie en missie te kunnen werken en daadwerkelijke de gewenste impact te maken en resultaten te halen.

Stoppen met je stichting

Als je daadwerkelijk impact wilt realiseren, dan is het NU DIRECT zaak dat je investeert in fondsenwerving en daarop focust. Als je geen inkomsten binnenhaalt, wordt je stichting een hele dure hobby en kun je binnen de kortste keren stoppen met je stichting. Het betekent dat er veel geld uit gaat en weinig geld binnenkomt. Inkomsten generen is dus heel belangrijk. Doe je dat niet, dan gaat je stichting onderuit en is die belangrijke hulp die jij te bieden hebt weg… Zorg dus dat je aan de slag gaat met fondsenwerving.

5 eenvoudige tips om succesvol fondsen te werven

We zouden allemaal het liefst willen dat we op een knop kunnen drukken en dat er dan geld binnenkomt. Ik wou dat ik iets had uitgevonden afgelopen jaren om dat te kunnen realiseren. Wie weet, krijg ik ooit nog eens een ingeving… Voor nu kan ik je alleen maar zeggen dat fondsenwerving tijd kost. Gebruik je tijd dus goed en neem de tijd. Hieronder geef ik je vijf tips die je op weg helpen om succes fondsen te werven bij vermogensfondsen.

Tip 1: Neem de tijd

Het succes van fondsenwerving is voor een groot deel afhankelijk van een goede voorbereiding. Dat geldt zeker bij het indienen van projectaanvragen bij vermogensfondsen. Bedenk dat met de terugtredende overheid de druk op fondsen toeneemt. Steeds meer organisaties weten de weg naar fondsen te vinden.

Even snel fondsen werven is daarbij echt een illusie. Natuurlijk lukt het soms, maar als je structureel inkomsten wilt genereren om zo het bestaansrecht van je stichting te waarborgen en je wilt onderscheiden van al die andere aanvragen die ze binnen krijgen, zul je hier de tijd voor moeten nemen. Van strategisch plan tot uitvoering ben je echt niet even in een paar uurtjes klaar. De kans op succesvol werven bij vermogensfondsen neemt echt toe, als de kwaliteit van je proces goed is. En daarvoor moet je de tijd nemen en in actie komen. Niet reageren omdat je nog € 5.000,- tekort komt voor een project, maar daar van te voren en op tijd mee aan de slag gaan.

Tip 2: Begin op tijd

Begin ook op tijd! Je hebt een mooi project bedacht voor kinderen in de sloppenwijken en wilt daar over drie maanden mee beginnen. Bij het vorige project heb je succesvol aan crowdfunding gedaan, maar nu kom je toch nog €15.000,- tekort. Je gaat snel nog even op zoek naar een paar fondsen, die je kunt aanschrijven, want die willen en kunnen daar vast wel aan bijdragen.

Als je geen persoonlijke relaties bij fondsen hebt, duurt een fondsenwervingstraject al snel 6 tot 9 maanden. Een vermogensfonds heeft gemiddeld meestal 3 tot 6 maanden nodig voordat het kan reageren op een (eventueel) ondersteuningsverzoek. Procedures binnen fondsen vragen tijd. Niet elk fonds heeft een professioneel team, er zijn fondsen waar het (vrijwillige) bestuur 2 of 3 keer per jaar samenkomt. Het is goed om uit te zoeken bij de fondsen die je gaat aanvragen of er behandeltermijnen zijn en of er deadlines zijn voor het indienen van aanvragen.

Dien je verzoek bij een vermogensfonds dus ruimschoots op tijd in.

Tip 3: Vertel een verhaal

De behoefte om fondsen te werven komt regelmatig voort uit een begrotingstekort. Met een dergelijk verhaal hoef je bij fondsen niet aan te komen. Ze willen niet je problemen oplossen, maar waarschijnlijk wel helpen een bijdrage te leveren aan de impact die je kunt realiseren met je project, met je verhaal. Bij fondsen zitten ook gewoon mensen, en ook zij willen geïnspireerd worden en overtuigd worden van een goed en belangrijk verhaal waarom hun bijdrage zo belangrijk is en wat er met hun bijdrage gaat gebeuren. Het moet urgent en zinvol zijn. Je moet aansprekende en inhoudelijke plannen hebben die zinvol zijn en passen bij je visie, missie en beleid. Hoe nuttiger en impactvoller je plannen op de lange termijn zijn, hoe gemakkelijker mensen geven, dus ook fondsen.
Waar heb je geld voor nodig? Werk dat uit in aansprekende en concrete projecten en een zogenaamde Case for Support. Dit is je basisverhaal: inspirerend, overtuigend, aansprekend, emotionerend, enthousiasmerend. Een duidelijk verhaal over wie je bent, wat je wilt bereiken, voor wie en waarom. Het is duidelijk dat je hier geld voor nodig hebt en dat het fonds hierin iets kan betekenen!

Tip 4: Juist tone of voice

Bij fondsen werven is het belangrijk de juiste tone of voice te vinden die goed aansluit bij het fonds dat je wil benaderen. Zorg dan ook dat je per fonds kijkt wat de uitgangspunten, voorwaarden en/of criteria zijn en pas je Case for Support daar eventueel op aan, zodat je het fonds persoonlijk aanspreekt en het juiste ‘haakje’ vindt om met jouw stichting bij aan te haken en kans te maken op een bijdrage. Stuur dus niet klakkeloos elk fonds precies dezelfde aanvraag, maar speel in op waar zij belang aan hechten.

Tip 5: Vergeet de lokale fondsen niet

Als je al eerder een aanvraag hebt gedaan bij een vermogensfonds heb je misschien wel eens op internet gezocht om de mogelijkheden van fondsen te bekijken of wellicht heb je eens een blik geworpen op het Fondsenboek. In Nederland alleen zijn al duizenden fondsen die hun vermogen beschikbaar stellen voor projecten van non-profitorganisaties. Het gaat jaarlijks om grote bedragen.  Fondsen zijn er in allerlei soorten en maten. Elk fonds heeft zijn eigen focus. Sommige fondsen steunen vooral lokale projecten, terwijl andere fondsen landelijk werken.

Fondsen zijn niet allemaal goed te vinden. De grootste en meest bekende fondsen staan in het fondsenboek. Maar daar staan ze lang niet allemaal in. Ik adviseer dan ook om vooral de lokale/regionale fondsen niet te vergeten. Een manier om ze op te sporen is de lokale en regionale kranten er eens op na te slaan. Het zijn soms kleine berichten waarin wordt gemeld dat de lokale voedselbank een bijdrage heeft gekregen van een lokaal fonds. Ook op het social media zie je nog wel eens berichten voorbij komen van bijvoorbeeld de lokale kringloop die weer een aantal mooie projecten gesteund heeft. Kijk ook eens bij andere lokale stichtingen op de site door wie ze gesteund worden. Wellicht kun je zelfs samen een lokaal fonds aanschrijven!

Presenteer je aanvraag met trots! Je zult zien, dat als je een goede voorbereiding hebt gedaan, de kansen van slagen veel groter is en je dus het project daadwerkelijk kunt gaan uitvoeren.

Uitnodiging Gratis Kennismakingssessie
Wil jij succesvol aan de slag met fondsen werven? Dan nodig ik je graag uit om je aan te melden voor een Gratis Kennismakingssessie. Samen met 2 andere stichtingen kun je je brandende vraag stellen en zetten we de eerste stappen op weg naar succesvol werven.

Meld je hier aan: Gratis Kennismakingssessie

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Tot dan!

Take care,
Femke

PS. Heeft je netwerk ook baat bij mijn blog? Deel het met je Facebookvrienden, Instagram volgers en je LinkedIn contacten! Gebruik hiervoor de knoppen hieronder.