Je hebt ontzettend veel goede ideeën om nieuwe projecten met impact uit te voeren. Voor deze ideeën is echter wel geld nodig. Daar zul je eerst mee aan de slag moeten, maar daar heb je eigenlijk geen tijd voor. Je moet ook de boekhouding nog doen, de vrijwilligers aansturen, de nieuwsbrief versturen en naar die netwerkbijeenkomst.
Je hebt al je tijd en energie nodig om al die kwetsbare kinderen waar jij je voor inzet te helpen. De urgentie van jouw hulp is groot. Er moet geld ingezameld worden, zodat alle kinderen in die wijk van Zimbabwe naar school kunnen en elke ochtend een papmaaltijd krijgen. Als je moet nadenken over besparen ben je veel te veel tijd kwijt en wat valt er nou te besparen, je bent al een stichting en elke euro is zeer welkom om echt van waarde te zijn voor deze kinderen.

Gemiste kans
Als je niet let op wat je kunt besparen, moet je nog meer betalen, nog meer geld binnen halen. Als je niet helder hebt wat je kunt besparen, is dit echt een gemiste kans. Als je goed onder de loep neemt wat je kunt besparen kun je waarschijnlijk ook al een paar euro van je benodigde kosten afhalen en je afvragen of er voor een bepaald project altijd geld nodig is. Niet iedereen wil bijdragen in geld, maar wellicht wel in kennis, tijd of materialen. Als jij niet helder hebt waar je op kunt besparen of hoe je op een andere manier kunt zorgen dat je projecten worden uitgevoerd, kost je dat uiteindelijk veel meer tijd en energie.

Aan de slag
Voordat je aan de slag gaat met fondsenwerving voor je project is het eerst goed om binnen je stichting te kijken waar je op kunt besparen. Een methode daarvoor kan zijn om te begroten zonder geld. Splits je activiteit en het allerliefst nog je hele begroting op. Wat heb je nodig aan kennis, materiaal, locaties, handjes etc. Als je dit helder hebt, kun je eerst binnen je eigen stichting en met je bestuur aan de slag.
Wie heeft er goede ideeën om iets te laten sponsoren?
Wie kan er zelf iets maken of heeft iemand in zijn netwerk van wie of via wie hij iets kan krijgen, lenen of ruilen?
Wie kan er iets met korting regelen etc.?
Als je gaat inkopen, vraag dan ook altijd om korting of mooier nog om de inkopen helemaal te laten sponsoren. Je bent met een belangrijke sociale dan wel maatschappelijke missie bezig om een verschil te maken en daar kunnen zij hun steentje aan bijdragen. Zoek iemand binnen je organisatie die dit goed kan en durft en die met charme en gunning het nodige voor elkaar kan krijgen. Kijk ook regelmatig op bijvoorbeeld marktplaats en geef ook daar aan wat je missie is als je een bod ergens op wilt doen en vraag of ze daar aan willen bijdragen.

Ideeën voor besparingen zijn:

• Ben je al bekend met Techsoup? Via www.techsoup.nl hebben onder andere stichtingen met een ANBI status toegang tot de donatieprogramma’s van technologieleveranciers zoals bijvoorbeeld G Suite (zakelijke omgeving waar je gratis gebruik van kunt maken, aanrader!), Office pakketten etc. Dit heeft al meer dan 27 miljoen euro aan besparingen opgeleverd!
  • Werk samen met bedrijven. Niet elk bedrijf heeft budget om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, maar kan bijvoorbeeld wel helpen met een boekhoudprogramma, gratis of met korting regelen van drukwerk of hun netwerk beschikbaar stellen voor je stichting, een mooiere ingang kun je niet krijgen (beter dan koude acquisitie!).
  • Personeelskosten lopen vaak hoog op. Kun je werken met vrijwilligers, stagiaires, samenwerken met hogescholen, universiteiten of oud-medewerkers of gepensioneerden die hun expertise nog willen inzetten en daarvoor de tijd hebben?
  • Heb je echt kantoorruimte nodig of kun je het ook vanaf de keukentafel regelen of vanaf een flexplek? Wel behoefte aan kantoorruimte? Kijk dan eens bij grote bedrijven in je eigen omgeving of ze een werkplek als sponsoring voor je beschikbaar hebben.

Waar kun jij op besparen?
En welk van bovenstaande besparingen ga je direct toepassen?

Ik help je graag persoonlijk om de eerste stappen te zetten om jouw missie te realiseren.
Meld je direct aan voor een kennismakingssessie en maak dit jaar nog meer impact.

Ik zie graag je reactie tegemoet!

Let’s make it happen!
Femke

PS. Heeft je netwerk ook baat bij mijn blog? Deel het met je Facebookvrienden, Instagram volgers en je LinkedIn contacten! Gebruik hiervoor de knoppen hieronder.