Dat is toch goed nieuws?! Als mensen mij vragen wat ik doe en ze horen het woord fondsenwerving, krijg ik heel veel verschillende reacties. In al die reacties komt echter terug dat fondsenwerving alleen maar te maken heeft met geld. Nou NEE dus! Niet als het aan mij ligt!

Ik zeg altijd tegen mijn deelnemers en stichtingen waar ik mee samenwerk: “Als jij een beter woord verzint voor de term Fondsenwerving, ben jij mijn nieuwe superheld!”. Helaas heeft die nieuwe superheld zich nog niet aangediend.

Wat mij betreft gaat fondsenwerving over relaties, over het verbinden van mensen en middelen aan jouw missie. Over de ander leren kennen. Het begint bij een droom, een mooi initiatief. Iets waar mensen van zeggen: “Hé, dat is belangrijk, dat moet er komen. Daar wil ik voor gaan en me aan verbinden!” Het gaat om het aanpakken van een urgent probleem met een concreet project. Daar lopen mensen warm voor.
En dan gaat het vervolgens over het verbinden van mensen en middelen aan jouw missie, over het werven van geld, tijd, middelen en/of expertise, zodat jij je ambities en doelstellingen kunt realiseren. Maar het begint dus niet bij geld!

Wat is er nodig om mensen te betrekken bij jouw stichting?

Nou onder andere een strategisch fondsenwervingsplan. En nee dan heb ik het niet over een boekwerk aan papieren, maar aan een goed uitgedacht, concreet plan op  2o f 3 A4-tjes.
In dit plan staan ondere andere de vormen van fondsenwerving die je kiest en welke doelgroepen je gaat benaderen. Dit is een ontzettend leuk proces om te doen. Je kunt er al je creativiteit in kwijt en samen met het team mee aan de slag. Zo maak je iedereen enthousiast en bewust van de kansen en mogelijkheden die jullie te bieden hebben als stichting.

Het is van groot belang dat je je relaties leert kennen. Dat je oprecht betrokken bent met hen en altijd in contact blijft. Wat speelt en leeft er bij hen? Wat houdt hen bezig qua werk, gezondheid, familie, vrije tijd. Zie relaties van je stichting als een date. Als je voor het eerst op date gaat, wil je iemand beter leren kenne. Weten waar iemand in geinteresseerd is.

Uitnodiging Kennismakingssessie
Wil jij een strategisch plan opzetten voor je fondsenwerving en zo structureel inkomsten genereren en meer impact realiseren met je stichting? Kom dan vrijblijvend kennis maken tijdens een Kennismakingssessie. Samen met twee andere stichtingen kun je dan je brandende vraag stellen en zetten we de eerste stappen op weg naar succesvol fondsen werven.

Meld je hier aan: Kennismakingssessie

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Tot dan!

Take care,