Fondsenwerving = TEAMWORK, dat moet en wil je niet alleen doen. FOCUS op dat waar je goed in bent, wat bij je past, waar je blij van wordt en ga niet in de reactie en zorg dat je bij jezelf!

Ik wil je dan ook met klem adviseren als je dat nog niet hebt en de fondsenwerving vooral alleen doet: START VANDAAG NOG MET HET SAMENSTELLEN VAN EEN TEAM.
Met twee personen ben je al een team, dus maak het niet te groot en ingewikkeld. Begin klein en zorg voor een goede basis, haalbare doelen en een heldere taakverdeling.

Verdeel taken en gebruik de talenten van de teamleden of werf nieuwe teamleden voor onderdelen die je mist binnen je team. Zo is het handig dat een van de teamleden kennis heeft van financiële zaken zoals begrotingen, dekkingsplan. Ook brengt fondsenwerving veel communicatiewerk met zich mee. Het is dan ook handig dat je mensen bij fondsenwerving betrekt die veel ervaring hebben op communicatiegebied zoals tekstschrijven, ontwerpen van folders, websitedesign, social media.

Het is ook belangrijk om na te denken welk teamlid de contactpersoon wordt voor de potentiële subsidieverstrekkers, fondsen of sponsoren. Dit zijn vaak personen die goede sociale vaardigheden hebben en goed zijn in presenteren en netwerken. Deze personen moeten ook goed bereikbaar zijn om vragen van potentiële subsidieverstrekkers, fondsen en/of sponsors te kunnen beantwoorden.

Voor een TEAM Fondsenwerving is het goed om de volgende functies en taken mee te nemen in het samenstellen van je team en uiteraard te kijken wat voor jouw stichting verder relevant is:

Tekstschrijver:
zorg voor een goede tekstschrijver, iemand die het verhaal goed op papier kan zetten. Dit is de basis voor je succes. Als je verhaal goed staat, kun je de bühne
op en mensen betrekken bij je missie en ze laten aan haken. Denk aan teksten voor je Case for Support, je projectplan, content voor je social media, blogs voor je website etc.

Tijdsplanner:
iemand die een goede tijdsplanning maakt is van groot belang. Wanneer start je project? Wanneer moet het projectplan af zijn? Wat zijn de deadlines bij vermogens fondsen, bij welke netwerkborrels kunnen we aansluiten, presenteren. Wanneer kom je bij elkaar. Zomaar wat vragen die van groot belang zijn, als je fondsen gaat werven.

Teamlid bestuur:
afstemming van je plannen met het bestuur gebeurt niet voor elke stichting op dezelfde manier. Sommige besturen komen tweewekelijks samen, anderen 3 keer per jaar. Hoe fijn is het dan als je, bij voorkeur, de penningmeester in je team fondsenwerving hebt zitten. Hoe korter de lijntjes hoe beter. En een goede penningmeester kan je gelijk helpen met het opstellen van een goede projectbegroting en de financiën in de gaten houden.

Eindredactie:
dit kun je het beste door een expert laten doen. Als dit geen optie is, probeer dan iemand te vinden met sterke taal en- of schrijfvaardigheden, die de laatste redactie voor je kan doen.

Administratie:
bij het aanvragen van fondsen, het benaderen van bedrijven, het bouwen van relaties, het overleggen met het team, komt ook een stukje administratie kijken. Wie is secuur en accuraat, wie kan er goed notuleren, zorgt voor een goede afhandeling van de verantwoording naar vermogensfondsen?

Aanspreekpunt:
wie is het aanspreekpunt als een bedrijf op zoek is naar meer informatie? Wie dient de aanvragen bij fondsen in? Wie kan er gebeld worden als een fonds nog
vragen heeft?

Adviesrol:
vraag een extern persoon, bijvoorbeeld een bedrijf om zo nu en dan mee te denken en.of feedback te geven op jullie plannen.

Manager:
wie stuurt alles aan? Wie is de coördinator, manager van het team? Wie hakt de knoop door als er een besluit genomen moet worden?

Mooi, mooier, mooist:
wie kan er voor zorgen dat de projectaanvraag er netjes uit ziet, mooi vorm gegeven wordt, voordat het de deur uitgaat. Wie besteed er aandacht aan de
vormgeving? Kan iemand een template maken voor aanvragen, social media en andere communicatiemiddelen die ingezet gaan worden voor jullie campagne?

Fondsenwerving is teamwork. Niet elk teamlid hoeft altijd overal bij te zijn. Je kunt er voor kiezen om een basisteam te starten, die bijvoorbeeld elke twee weken een uur overleg hebben. En een ondersteunend team waar je individueel contact mee hebt en/of met het hele team 1x in het half jaar mee overlegt.
De penningmeester hoeft niet bij elk overleg creatief mee te denken, de vormgever hoeft niet meer naar elke netwerkbijeenkomst. Zorg voor een team van minimaal twee personen, die altijd samen het overleg ingaan en zorg daarbij voor echte Teamplayers, realiseer meer Engagement, Aandacht voor je
project, voor je stichting. Met elkaar kom je verder!

Heb je nog geen team en wil je vandaag nog aan de slag? Laat hieronder je reactie achter dan stuur ik je een template toe, waarmee jij direct je team kunt gaan samenstellen!