Toen ik zes jaar jong was ging ik op voetbal. Na de eerste training ging de trainer, de vader van profvoetballer Sven van Beek (voor de voetbal liefhebbers/-kenners onder ons), naar mijn moeder en zei “Zo die kan voetballen zeg, die gaat het ver schoppen!”. Daar ben ik nog steeds best trots op en ik heb het inderdaad ook ver geschopt. Ik kwam bij de regionale selectie terecht en heb zelfs even meegedraaid in Jong Oranje. Helaas viel mijn voetbaldroom in duigen, want op mijn 16e jaar scheurde ik voor het eerst en helaas niet voor het laatst mijn kruisbanden. Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben inmiddels 40 jaar en ben vorig jaar voor de 10e keer aan mijn knie geopereerd. Bij de Bergman Clinic vertelde ze me dat ze vonden dat mijn strippenkaart nu wel vol was…

Waarom dit verhaal? Omdat dit een verhaal is (als je nog even doorleest!) over relaties, over er zijn voor een ander, over iets willen doen voor een ander. En niet omdat je iets van de ander nodig hebt, maar puur omdat je wilt investeren in een relatie met de ander. Dat is iets wat ik al van jongs af aan doe. Investeren in een relatie omdat ik graag iets voor een ander wil betekenen. Niet omdat ik iets terug verwacht. Dat is vaak echter wel het geval als je zelf uiteindelijk een keer hulp nodig hebt. Dan zijn de relaties waar je oprecht en authentiek tijd in gestopt hebt er ook voor jou als je het nodig hebt. En dat bleek na de laatste operatie, want de kaartjes, whappjes, fruitmanden, tekeningen en hulp aanbiedingen vlogen me om de oren. Niet dat ik dat had verwacht, maar als resultaat van jarenlang oprecht geinteresseerd investeren in anderen.

Authentieke relaties
Een tijdje geleden volgde ik de online cursus van Keith Ferrazzi over ‘Authentic Relationships’. Wauw, wat een eye-opener, maar vooral een ontzettende waardevolle bevestiging met nieuwe inzichten van hoe ik al op de juiste manier investeer in mijn relaties. Heel veel dingen herken ik, maar hoe mooi dat ik me nu bewust ben van hoe je oprecht kunt investeren in een relatie. Dit is zo’n ontzettend belangrijk onderdeel voor stichtingen, het bouwen aan en investeren in relaties. De hele mindset die daarbij komt kijken, behandel ik ook altijd in mijn programma Focus op Fondsenwerving.

Het begint allemaal bij je missie, voor wie wil je een verschil maken en welk probleem los jij op? Mijn missie is om zoveel mogelijk kwetsbare kinderen op te laten groeien in een veilige en liefdevolle omgeving. Dit doe ik door stichtingen te ondersteunen met succesvol fondsen werven. Elke stap die ik zet, elke keuze die ik maak, alles wat ik doe heeft te maken met mijn missie. Soms zijn het kleine stappen, maar het is er in ieder geval elke dag minstens 1. En zoals Keith Ferrazzi heel mooi benoemd “People working with people can transform the world (around them)!”

Relaties en fondsenwerving
Tijdens mijn programma hebben we het vaak over relaties. Stichtingen geven vaak aan dat ze het lastig vinden om om geld te vragen. Ik roep dan ook direct heel hard STOP! Dat is ook niet waar we mee beginnen als je voor het eerst met iemand kennis gaat maken. Als je samen wilt werken met een bedrijf of als je denkt dat een bedrijf een geschikte sponsor voor jouw project kan zijn, dan ga je je eerst in de ander verdiepen. Je stelt je nieuwsgierig en open op en wilt de ander beter leren kennen. Alsof je op date gaat met iemand die je leuk vindt en waarvan je alles wilt weten!

Wat kun jij nu doen?!

• Kies iemand uit je omgeving, uit je netwerk, die je bewondert, iemand die je beter wilt leren kennen of iemand die heel goed is in iets waar je meer over wilt weten.
  • Stuur diegene een uitnodiging voor een kop koffie, lunch of diner, whatever suits you!
  • Wees voorbereid en verdiep je in de ander. Bedenk van tevoren wat je allemaal wilt weten en wat voor slimme vragen je kunt stellen.
  • Vraag aan het eind van je date om huiswerk. Wat is het advies van de ander aan jou? Wat moet je volgens de ander doen om iets te bereiken? Volg dit dankbaar op, kom in actie en doe je huiswerk.
  • En vraag ook wat hij/zij aan iemand anders zou vragen?

Luister, luister, luister, vraag, vraag en vraag. Wees oprecht geïnteresseerd, nieuwsgierig, open minded en kom meer te weten over de ander, over zijn missie, visie, passie, dromen, doelen, waar springt de ander elke morgen zijn bed voor uit.

Ik ben heel benieuwd wat jij zoal doet om een fijn en krachtig netwerk om je heen te bouwen! Laat je het me weten in de comments?!