Jouw leven bestaat uit het helpen van anderen, van kwetsbare kinderen, zij die jouw hulp zo goed kunnen gebruiken. Dag en nacht zet jij je hiervoor met ziel en zaligheid in. Met jouw stichting kun je echt een verschil maken in het leven van die kwetsbare kinderen.

Altijd AAN
Ondertussen ben je daar dan ook 7 dagen in de week, 24 uur per dag mee bezig. Steeds weer nieuwe ideeën en steeds meer vragen komen op je af om een verschil te maken in het leven van kwetsbare kinderen. Hiervoor is geld nodig. Dagelijks.

Je hebt geen structurele inkomstenstroom, wat betekent dat je je ook dagelijks moet bezighouden met geld binnenhalen. Dit kost veel tijd. Kostbare tijd.

Tijd die je liever besteed om van waarde te kunnen zijn voor je doelgroep. Je wilt je niet bezig houden met de kleine organisatorische dingen die dit met zich meebrengt. Je wilt doen waar je goed in bent en waarom je de stichting hebt opgericht. Het adhoc fondsen werven kost zoveel tijd en energie dat het bestaansrecht van je stichting in gevaar komt. Geld is een doel geworden in plaats van een middel en daar gaat het mis.

Het is van groot belang dat er meer geld binnenkomt zodat de kinderen die je helpt naar school kunnen, die ene levensreddende operatie kunnen laten doen, elke dag een maaltijd krijgen en kunnen opgroeien in een liefdevolle warme omgeving. Het is tijd om te zorgen voor een stevige financiële basis, zodat je daadwerkelijk deze kinderen kunt helpen, Maar hoe doe je dat, hoor ik je denken, waar moet ik beginnen?

Fondsenwerving = Teamwork
Fondsenwerving doe je niet alleen. Fondsenwerving is teamwork. Dat kun en moet je niet alleen willen doen. Alleen doen betekent veel tijd en energie investeren, altijd aan staan.

Fondsenwerving is een activiteit die een vast onderdeel moet zijn van je stichting. Je stichting moet ingericht zijn op fondsenwerving. Hoe kun je dit doen?

Stel een team samen. Het is leuk om samen in actie te komen voor een project. Samen sta je sterk. Investeer in het wij-gevoel. Je werkt met een team bevlogen en betrokken mensen, vrijwilligers, het bestuur, partners, leveranciers, die jouw stichting, jouw missie allemaal een warm hart toedragen en op hun manier hun steentje bijdragen.

Ben jij op de hoogte van ieders talenten en passie binnen jouw team? Breng dit in kaart en maak hiervan gebruik om je team te betrekken, mee te laten denken, hun eigen invulling aan hun rol te geven, je idee te dragen, hun talent in te zetten. Samen zie je en weet je zoveel meer dan alleen. Je creëert andere invalshoeken en mogelijkheden. Wist jij bijvoorbeeld dat die ene vrijwilliger heel goed kan schrijven (projectplan!) en één van de bestuursleden goede connecties heeft met de directeur van een vermogend lokaal bedrijf?!

Nieuw project, nieuw idee, geld nodig? Betrek je team bij je ideeën! Besteed aandacht aan het idee. Presenteer je idee. Maak er een desnoods een pizza-avond van en ga met elkaar brainstormen. Neem de tijd, besteed aandacht aan het idee, aan elkaar. Alleen ga je snel, samen kom je verder…!

Mindset
Zorg ervoor dat fondsenwerving een mindset wordt waarbij iedereen eigenlijk voortdurend op zoek is naar nieuwe kansen. Je kunt hiervoor verschillende vormen en werkwijzen kiezen zoals een werkgroep samenstellen, een projectteam voor eenmalige acties opzetten of een professional inhuren die een en ander kan opstarten.

Samen sta je sterk en zul je zien dat het je structureel meer geld, middelen, expertise en tijd gaat opleveren. Dit betekent dus ook dat je nog meer en beter die kwetsbare kinderen kunt helpen! Jouw missie gaat ook bij steeds meer mensen leven, hoe waardevol is dat!

Ik ben benieuwd naar jouw missie, jouw passie en waar je daarbij tegenaan loopt bij het binnenhalen van geld.

Ik help je graag persoonlijk om de eerste stappen te zetten om jouw missie te realiseren. Zet nu de volgende stap en meld je aan voor mijn Kennismakingssessie en maak dit jaar nog meer impact.

Let’s make it happen!
Femke

PS. Heeft je netwerk ook baat bij mijn blog? Deel het met je Facebookvrienden, Instagram volgers en je LinkedIn contacten! Gebruik hiervoor de knoppen hieronder.