Fondsenwerving… Waar begin je en waar moet je aan denken voordat je aan de slag gaat? Ik werk al 20 jaar met en voor stichtingen en heb een aantal tips voor je op papier gezet waar je goed over na ‘moet’ denken voordat je aan de slag gaat met fondsenwerving.

Tip 1: Zorg voor zichtbaarheid, waarbij je vertrouwen uitstraalt

Als mensen niet op de hoogte zijn van jouw activiteiten, van jouw stichting of zelfs niet bekend zijn met jouw stichting, is het heel simpel: dan blijven de inkomsten uit. Er volgen geen financiën, geen materialen, geen handjes die zo hard nodig zijn. Je gaat nog harder werken om alles voor elkaar te krijgen. Het bestaansrecht van je stichting komt in gevaar als je op deze manier blijft doorwerken. Heb je je daarvoor al die tijd ingezet, alles gegeven en alles opzij gezet? Alles voor niks, zo voelt het, en erger nog, de kinderen die het zo hard nodig hebben, worden nu niet geholpen. Dat voelt als een zware last.

Hoe kun jij zorgen voor meer bekendheid voor je project of je stichting?
Mensen geven graag. Zelf geef ik ook regelmatig aan goede doelen. Geven heeft voor mij onder andere te maken met vertrouwen, het waardevol vinden en het iemand gunnen. Ik leer iemand kennen, ik heb een goed gevoel bij diegene, ik vertrouw diegene. Dit is een belangrijk proces bij het succesvol fondsen werven. Ook wel bekend als het know-like-trust principe. Mensen geven eerder als ze je vertrouwen. Als ze weten dat hun geld in goede handen is en daar terechtkomt waar het voor bedoeld is.

Ze geven dan wellicht zelfs vaker of meer. Als jouw stichting of het project waar je voor werft dus niet bekend is, (nog) geen vertrouwen kent, gaan mensen je ook niks geven. Ze moeten je dus eerst leren kennen, je leuk gaan vinden, waarderen en dan gaan vertrouwen. Het is daarom van essentieel belang dat je goed in kaart brengt wie je doelgroepen zijn, zowel intern als extern, en op welke manier je met hen kunt communiceren. Ze geven omdat ze worden geïnspireerd door jouw verhaal. Ga nu eerst eens met elkaar na of het beeld dat anderen van jouw stichting hebben, de uitstraling van diverse onderdelen van je stichting, in orde zijn. Denk daarbij aan je eigen uitstraling, de communicatie van en naar je medewerkers en vrijwilligers, de mails die je verstuurt, de informatie op je website, hoe vaak en naar wie verstuur je een nieuwsbrief, wat plaats je op social media, de naam van je stichting en je activiteiten. Dit kun je doen door je eigen teamleden te vragen hoe ze dit zien, maar ook alle direct betrokkenen, zoals familie, vrienden, donateurs, volgers en samenwerkingspartners. Klopt dit imago met wat je wilt uitstralen en wat je wil bereiken met je missie?!

Tip 2: Intern draagvlak is een must

Fondsenwerving doe je niet alleen. Toch? Of jij wel? Ben jij nadat je de hele organisatie aanstuurt ook nog elke avond projectplannen aan het schrijven, aanvragen aan het indienen en zorgen dat er ergens geld vandaan komt? De subsidie loopt af en het is onzeker of die volgend jaar weer binnenkomt. Intern wil niemand zich er echt mee bezig houden, omdat ze er niet van houden om te leuren om geld. Het kost veel tijd en ze hebben wel wat beters te doen. Dus dan doe jij het maar weer. In je eentje aan de slag om te werven? Houd er dan rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk van een koude kermis thuis komt.

Zonder intern draagvlak geen stichting

Als er intern geen draagvlak is en dit zo blijft, is de kans heel groot dat jouw project, en zelfs je stichting op de klippen loopt en ophoudt te bestaan. En dat is meer dan alleen vervelend. Je kunt dan niet al die kinderen helpen waar je je nu met hart en ziel voor inzet en waarvan je ziet hoe hard ze het nodig hebben en hoeveel verschil het voor ze maakt dat jij ze helpt. Het bestuur geeft aan dat je prioriteiten moet stellen en niet steeds nieuwe dingen moet bedenken om maar fondsen te werven. De vrijwilligers die je steunen zijn enorm betrokken maar zien het niet zitten om weer een nieuw project op te starten en hebben er eerlijk gezegd ook geen tijd en energie voor. Eén van je vaste steunpilaren heeft een baan aangeboden gekregen en heeft aangegeven helaas nu niets meer voor je te kunnen betekenen. Kortom: geen steun, geen hulp, geen geld. De moed zakt je in de schoenen…

Hoe creëer je intern draagvlak?

Fondsenwerving is teamwerk. Dat kun en moet je niet alleen willen doen. Alleen doen betekent veel tijd en energie investeren, bloed, zweet & tranen met de vraag wat het je nou echt gaat opleveren.

Fondsenwerving is een activiteit die een vast onderdeel moet zijn van je stichting, van de taken. Je moet je stichting inrichten op fondsenwerving. Hoe doe je dit? Start met intern communiceren. Het is leuk om samen in actie te komen voor een project. Samen sta je sterk. Investeer in het wij-gevoel. Je werkt met een team bevlogen en betrokken mensen, die jouw stichting, jouw missie allemaal een warm hart toedragen en op hun manier hun steentje bijdragen.

Nieuw project, nieuw idee, geld nodig? Betrek je team bij je ideeën! Presenteer je idee. Maak er een desnoods een pizza-avond van en ga met elkaar brainstormen.

Ben jij op de hoogte van ieders talent en passie? Breng dit in kaart en maak hiervan gebruik om je team te betrekken, mee te laten denken, hun eigen invulling aan hun rol te geven, je idee te dragen, hun talent in te zetten. Samen zie je en weet je zoveel meer dan alleen. Je creëert andere invalshoeken en mogelijkheden. Wist jij bijvoorbeeld dat die ene vrijwilliger heel goed kan schrijven (projectplan!) en één van de bestuursleden goede connecties heeft met de directeur van een vermogend lokaal bedrijf?!

Zorg ervoor dat fondsenwerving een mindset wordt waarbij iedereen eigenlijk voortdurend op zoek is naar nieuwe kansen. Je kunt hiervoor verschillende vormen en werkwijzen kiezen zoals een werkgroep samenstellen, een projectteam voor eenmalige acties opzetten of een fondsenwerver inhuren die een en ander kan opstarten.

Tip 3: Team

Start vandaag nog met het samenstellen van een team. Met twee personen ben je al een team, dus maak het niet te groot. Begin klein en zorg voor een goede basis, haalbare doelen en een heldere taakverdeling. Fondsenwerving is teamwork. Niet elk teamlid hoeft altijd overal bij te zijn. De penningmeester hoeft niet bij elk overleg creatief mee te denken, de vormgever hoeft niet meer naar elke netwerkbijeenkomst. Zorg voor een team van minimaal twee personen, die altijd samen het overleg ingaan en zorg daarbij voor echte teamplayers.

Met Teamplayers, realiseer meer Engagement, Aandacht voor je project, voor je stichting. Met elkaar kom je verder!

Tip 4: Zorg voor financiële continuïteit

Financiële continuïteit is een noodzaak
Er komt geen structurele stroom aan inkomsten binnen. Elke dag vraag dit jouw aandacht, jouw tijd, jouw energie. Je daadwerkelijke bijdrage om een verschil te maken voor kinderen lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Hoe ga je die ballen in de lucht houden? Geld zorgt, of liever gezegd geen geld, zorgt voor kopzorgen en je hebt eigenlijk wel wat beters te doen: zoveel mogelijk kinderen zo snel mogelijk helpen. Dat lukt nu eenmaal niet zonder geld, zonder structurele inkomsten. Hierdoor gaat bijna al jouw tijd zitten in het werven van geld, van inkomsten. Met tegenzin, droge kost, die stress opleveren.

Wat veroorzaakt de afwezigheid van financiële continuïteit?
Als structurele inkomsten achterwege blijven zal dit op den duur betekenen dat je moet stoppen met je stichting. Moet stoppen met het helpen van kinderen. Jouw passie om anderen te helpen staat daarmee ook op het spel en komt onder vuur te liggen. Je bent met andere zaken bezig dan je eigenlijk zou willen en dit gaat ten koste van alles. Van je expertise, je inzet, je passie, je enthousiasme, maar ook je gezin, je familie, je sociale leven. Met een grote kans dat je vindt van jezelf dat je hebt gefaald.

Hoe zorg je voor financiële continuïteit?
Financiële continuïteit is een belangrijke pijler voor het bestaansrecht van jouw stichting. Dat moge duidelijk zijn. Dit kun je doen in de volgende stappen:

Stap 1
Een eerste stap hierin is het maken van een meerjarenbegroting.
Stap 2
Deel de meerjarenbegroting op in projecten.
Stap 3
Bepaal per project wat je nodig hebt aan tijd, kennis, materiaal, geld, mensen en handjes. Bepaal dit voor de komende drie jaar.
Stap 4
Per project ga je bepalen hoe je aan deze inkomsten en benodigdheden gaat komen.Maak een verdeling over fondsen, bedrijven, eigen inbreng, donateurs, particulieren, crowdfunding etc.
Stap 5
Maak keuzes en neem de tijd. Wat is wanneer nodig? En wie heb je nodig om dit te realiseren? Stel een team samen en bepaal wie wat doet en waarvoor die persoon verantwoordelijk is.
Stap 6
Kom regelmatig samen om de stand van zaken en voortgang te bespreken. Evalueer eens in de zoveel tijd, hoe het ervoor staat, wat loopt wel, wat loopt niet, schaaf bij daar waar nodig.

Uitnodiging Kennismakingssessie
Wil je meer weten wat fondsenwerving voor jouw stichting kan betekenen? Wil je structureel gaan werven, zodat jij je doelgroep nog beter kunt helpen, nu en op de lange termijn? Ontvang dan gratis mijn e-book of kom direct kennis maken tijdens een Kennismakingssessie. Samen gaan we kijken waar jij nu staat, kun je je brandende vraag stellen en zetten we meteen de eerste stappen op weg naar succesvol fondsen werven.

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Tot dan!

Take care,
Femke

PS. Heeft je netwerk ook baat bij mijn blog? Deel het met je Facebookvrienden, Instagram volgers en je LinkedIn contacten! Gebruik hiervoor de knoppen hieronder.